Læselyst – hva’ for en størrelse?

Af Anonym (ikke efterprøvet)
26.02.20
Få fif til at brede læselysten ud!

Klokken er 8.10 på Møldrup Skole, og 7. klasse finder deres bøger frem - klar til at læse i 20 minutter. Roen og fordybelsen indfinder sig straks i lokalet, mens børnene sidder koncentreret og læser til lyden af bogsider, der vendes i en sporadisk rytme. Vinden piber udenfor vinduet, men det ænser de ikke, for de er dybt begravet i hver deres bog.

Sådan begynder alle skoledage for børnene på Møldrup Skole. Hvilken drømmestart på dagen? En åben invitation til en rolig læsestund.

I en tilværelse, hvor alting farer af sted i et hastigt tempo, hvor mere vil have mere, og hvor vores tid skal udnyttes så effektivt som muligt, så har man måske lige netop brug for den rolige læsestund. Et pusterum mellem gøremålene, kravene og to do-listerne. Om eleverne i 7. klasse så ser læsestunden som et pusterum eller en sur pligt er så spørgsmålet…

Lystlæsning for børn forsvinder

For mange børn og unge fylder læsning mindre og mindre, og deres læsevaner har forandret sig de seneste år. Især fritidslæsningen er hårdt ramt i konkurrencen mod Netflix, Youtube, spil og længere skoledage.

Kun 20% af de danske børn i 4. klasse kan ”rigtig godt lide” at læse mod 43% internationalt. Det er en ærgerlig tendens, fordi litteratur og læsning er en væsentlig spiller i dannelsen af empatiske og livsduelige unge mennesker. Og så er og bliver læsning en katalysator for fordybelse og ro – en mangelvare i vores stressede verden.

Men hos eleverne i 7. klasse på Møldrup Skole har roen indfundet sig. Både hos den halvsovende dreng i hjørnet som slæber sig igennem de første fem sider af ”Monsterjagten” med kæmpende, halvdøsige øjne. Til drengen ved vinduesrækken som med heftige sidevendinger sluger ”Djævelens Lærling” i sig – måske oplever begge drenge en ro, som dog opfattes og udarter sig på forskellig vis?

Booktalks og læsechallenges skal højne læselysten

Som biblioteksmedarbejder er jeg landet på Møldrup Skole, fordi Viborg Bibliotekerne gerne vil hjælpe børn og unge med at (gen)opdage læselysten.

Læselyst-projektet på Møldrup Skole indeholder booktalks, læsechallenges, forældrebreve med boganbefalinger og kreative boganmeldelser, og med dette i ryggen håber vi på at kunne inspirere til nye læseoplevelser og fornyet læseglæde.

Når jeg møder en elev fra 7. klasse ude på Møldrup Bibliotek, som gerne vil låne bog nummer to i serien, som hun fik anbefalet til booktalk på skolen, så hopper og danser mit læsehjerte en vild freestyle.

Fif til at brede læseglæden ud

Også Danmarks Biblioteksforening har sat spot på læsning og læselyst gennem kampagnen: #LæsLøs – læsning forandrer dig og verden”.

De har følgende tips til at øge børns læselyst, som du måske kan bruge i din hverdag med børn, børnebørn og andre unge relationer.

  1. Vis din egen læseglæde. Show it, don’t tell it. Læs selv og fortæl om det du læser lige nu.
  2. Bad børn i bøger. Omgiv børn med bøger og andet læsestof i rigelige mængder. Der skal bunker af bøger og e-bøger til.
  3. Læs i hverdagens sprækker. Læs sammen i pauser og ventetid. Ti minutter i spisetid eller et kvarter i toget.
  4. Gå ingen steder uden noget at læse i. Hav altid bøger, lydbøger, e-bøger, magasiner og blade på dig. Vær altid forberedt.
  5. Du er ikke altid klogest på læsning. Du er ikke eksperten. Det er børnene. Spørg dem tit: Hvad får dig til at læse?

I en snak med en af eleverne på Møldrup Skole, hvor spørgsmålet til ham lød: ”Hvad kunne få dig til at læse mere i fritiden?” svarede han: ”Hvis jeg skal læse en bog, skal der en masse chips og slik til”. Et muligt punkt nummer seks på listen?

God læselyst – med eller uden chips.

Tags